måndag, februari 25, 2008

16 februari, lördag

Nu är det "bara" sju dagar kvar! Och mina bläckpennor är slut. 
Just nu väntar vi på bilarna till Chennai, tåget går därifrån efter nio ikväll. Vi har packat färdigt, och jag har hittat både tandborsten och fickkniven som försvann för några dagar sedan.
Tandborsten hittade jag i sidenlakanet i går, har sovit med den på nåt konstigt sätt. Kniven var i min stora ryggsäck, i ett fack som jag bara har plåster i. 

Det känns rätt bra att åka härifrån för då kommer man närmre hemresan. Även om det blir en lång hemresa, eftersom vi måste åka tillbaka till Chennai.
Nu när vi väntar tänkte jag berätta hur vi äter här nere.
Detta är alternativen:

Frukost 08.00: 
Äckligt socker formbröd, som är lika vitt som ett papper, med sylt (som smakar tuttifrutti) och smör. Ris eller couscous i olika former och en curry till. Stekt eller kokt ägg och allt bananer.
Jag kan ju säga at frukosten är den tråkigaste måltiden. 
Ibland får vi dosai, men det är inte världs gott det heller.

Lunch 13.00: 
Ris i någon form, currys, bananer (ibland clementiner/apelsiner). Ibland får vi faktiskt potatis i bitar (gott!) och friterade chips - popadam. Det brukar även finnas en blandning med grönsaker som exempelvis ladyfingers. 
Detta får vi även till middag, som serveras 7.30 (ibland senare, som ex. 10.). Uttråkande måste jag säga. 
Men utifrån detta har jag kommit fram till att potatis är underskattat!

Uppdaterat
Nattåget är väl inte direkt som klass I, men det går faktiskt att sova på. Man har inga speciella hytter som i Europa. Utan det är åtta sängar i en "hytt", fast det är inga dörrar, så folk kan gå igenom.
Tåget var jätte långt, det finns tydligen tåg som är en km långa.

Under dagen besökte vi Indira Gandhis sons, Rajiv, dödsplats. Vi besökte även ett tempel där man fick rida och mata elefanter, fast jag gjorde inget av det. Att se elefanterna fastkedjade, och sedan mot sin vilja bära oss lata människor runt en sten medan en gubbe piskar och drar i dem. Nej, de ska leva i djungeln. 
Sen var vi på ett ställe där de vävde silke, i Kancheepuram, vi fick handla i deras shop. Jag köpte en röd och en grön/blå sjal, mot min etiska riktning.   

Ciao

Inga kommentarer: