tisdag, maj 20, 2008

Calzone människor och Dharma

En helt omskärd kvinna kan kallas calzone.

Enligt Idaho har jag och pallo ungefär samma humor. Hon anser att både pallo och jag kan säga något sånt. Calzone alltså, om en kvinna har blivit ihop sydd så liknar det en calzone.
Jo jag skulle kunna säga nåt sånt, för jag har till och med tänkt på det. Men samtidigt blir jag fruktansvärt äcklad..

Idag gjorde jag naturkunskaps provet och lämnade in café arbetet, shipp!

Detta är till dig Mattias om du läser:

Dharma är ett tankesätt och inom buddhismen är dharma läran, eftersom buddha är läraren. Alltså är dharma den läran som buddha ville lära ut, alltså läran om/från buddha.

Dharma är sanskrit och kallas även dhamma (pali).

Ordet Dhamma står för tingens natur, lag, norm, lära, sak, sinnesobjekt och fenomen.
Det centrala i dhamma, den buddhistiska läran, är de egenskaper för all existens:
  1. Det finns inget jag, inget ego, ingen evig själ
  2. Allt är föränderligt, allt förändras hela tiden
  3. Den betingade tillvaron har alltid ett moment av otillfredställelse i sig.
Och om ni stör er på att jag skrev buddha med litet b så får ni fortsätta göra det.

CIAAAAAO

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så duktig, Johanna!

Jag har en ny blogg nu som du får kika på!

/Melinda

Anonym sa...

Duktig flicka, vill bara tillägga att begreppet dharma även förekommer inom hinduismen ;-)

Anonym sa...

Ni två (da teacher) och Jurkel har verkligen ett underligt sätt kommunicera med varandra. Men det är rätt gulligt...åtminstone roande